vriendschappen - Reisverslag uit Sobrado, Spanje van Elles Verhaar - WaarBenJij.nu vriendschappen - Reisverslag uit Sobrado, Spanje van Elles Verhaar - WaarBenJij.nu

vriendschappen

Blijf op de hoogte en volg Elles

29 April 2017 | Spanje, Sobrado

Wat is vriendschap? Heb je jaren nodig of maar een enkel moment om de liefde en de warmte van iemand te ontvangen? Op de camino leer je hoe snel je wel of niet opgenomen kunt worden door mensen of in een groep. Als je start met elkaar bouw je iets op. Als je binnen valt in een nieuwe groep, is het van belang of jouw hart spreekt. Het is de muziek, de klanken van harmonie die ons doet verbinden. Niet de tijd, niet de investering of de gezamenlijke klik. Nee, jij in de pure vorm van wie je bent. Niet om wat je geeft of niet geeft. Gewoon jij, zoals je daar staat in het moment. Welke klanken komen er uit jouw hart? En welke klanken komen uit het hart van de ander. Ik heb veel mensen ontmoet op deze bijzondere reis. Het gaat er niet om wat je bent of wat je doet. De vraag is: waar ben jij in dit moment? En hoe ruim is het hart van de ander? Hoe ruim is jouw hart? Kun je kijken naar een ander zonder ergens iets van te vinden? Kijkt de ander naar jou zonder oordeel? Dat we allemaal een oordeel vormen en vrij snel heb ik deze camino behoorlijk mogen ervaren. En wat geeft mij dit? Ben ik sterk genoeg om van mezelf te houden? Wat doet het met mij als ik in een vreemde groep kom? En wat doet de ander? Nemen ze je op of negeren ze je omdat ze oordelen? Het is bijzonder te zien wat de geest van de ander geeft. Mensen zijn rare wezens. Mensen zijn liefdevolle wezens. Jammer dat we kunnen denken en dat we altijd zo snel ergens iets van vinden. Onze ongezouten mening die we zo snel naar de oppervlakte kunnen laten komen. Als vreemde eend in nieuwe groepen is het mooi om te zien wanneer je wordt "geaccepteerd" ... of wat iemand kan geven zonder zelf te ontvangen. Gisteren kwamen er mensen uit mijn eerste dagen weer op mijn pad. Wat waren ze blij mij te zien! Ik werd gekust, gezoend en geknuffeld! Terwijl ik zelf niet zoveel had gegeven, had geïnvesteerd. Vriendschap zit niet in wat je investeert. Vriendschap zit in de ander accepteren. De ander willen zien. Niet in wat je geeft of ontvangt. Gewoon jij in de pure vorm. Vriendschap kent geen tijd. Vriendschap ontstaat in het moment en vanuit de openheid, eerlijkheid, puurheid en bovenal de liefde. Kan je het vriendschap noemen als je iemand eigenlijk (nog) niet kent? Ja... ik heb mogen ervaren dat het een dikke ja is! Twee dagen zat ik in dezelfde Albergue. Vanmorgen bracht de eigenaar mij naar Friol. Samen dronken we koffie en ik kreeg cadeautjes van hem. Het handje van de camino dat staat voor vriendschap, want dat had ik hem gegeven in de 2 dagen dat ik daar was. Wat had ik gedaan? Niks in mijn beleving... ik was alleen maar daar. En toch was ik voor hem bijzonder. En ik kreeg het handgemaakte symbolische kruis, welke zeer kostbaar is op de camino. En helemaal als je er 1 ontvangt! Ik had hem energie gegeven om de aankomende periode verder te gaan. Aan hem en aan zijn vrouw. En ik? Ik kon alleen maar ervaren dat ik kreeg, dat ik ontving en daar mocht zijn... We hadden lol en plezier en we spraken over van alles. Ik voelde me thuis bij deze 2 lieve mensen, zonder iets van mezelf te geven, zonder mijn best te doen vriendelijk te zijn of aardig of geïnteresseerd te zijn. Ik zat daar gewoon en verder niks. Wat is dan vriendschap? Kun je dit vriendschap noemen? Ja! Vriendschap komt voort uit de klanken van ons hart. Zonder verwachtingen, zonder iets te hoeven of te moeten. Het is het ritme en de klanken van ons hart dat de woorden vormt. Wij maken het geluid. Welk geluid kies jij? En ik? Ik ontdek dat zonder woorden bijzondere vriendschappen kunnen ontstaan. Dat zijn prachtige klanken... ik draag het handje van de vriendschap vol trots aan mijn backpack! Dank Juanma voor jouw vriendschap! Dank Annie, dank Paulo, dank Bets en Adrie en dank ook in het bijzonder mijn sis Anabela, voor jullie vriendschap! Zonder dat ik iets gaf! Gewoon puur en vanuit liefde! Omdat ik ben wie ik ben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sobrado

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2017

I did it

30 April 2017

Camino Primitivo, Del Norte en Frances

29 April 2017

vriendschappen

28 April 2017

dag 8 en 9 Lekker relaxt zo

26 April 2017

dag 6 en 7 : Oordeel nooit!
Elles

I am a Pilgrim

Actief sinds 21 April 2017
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 8362

Voorgaande reizen:

21 April 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: